Sunday, November 13, 2011

 10:09 PM   Anonymous      1 comment
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Berlama-lama di rumah ini telah membuatkan diri sangat malas membaca. Buku-buku ilmiah yang ada di rumah dah berabuk tebal seinchi. Diri ini lebih rajin menyemak dan membaca status dan comment orang di facebook. In fact, desire untuk membaca tu macam dah pudar sikit. Habiburrahman, bila nak publish novel baru ni? Haish. Memang dah jadi habit saya untuk berjalan dengan riang ke dalam kedai buku dan menghabiskan masa selam 30 minit at least menatap novel-novel yang dijual. Tapi jarang pulak membelinya. Sebab tu kalau shopping dengan buddies, diorang selalu emo bila saya melencong ke Popular, MPH mahupun Thai Kuang. Sorry.


Recently, saya telah membaca sebuah novel yang tidak ditulis oleh Habiburrahman ataupun Ramlee. I know, I broke my stand of selective reading but I desperately need something to read. Guess what, it wasn't bad at all, and it was quite refreshing, I successfully read a novel written by Dr Farhan Hadi. Absolutely not bad for a doctor. He is one lucky man, he really is. Dr Farhan ialah suami kepada Fatima Syarha. Suami isteri pandai menulis. Alhamdulillah. Novel ini sangat sesuai untuk upcoming medical practitioner kerana novel ni sangat menyentuh isu fikah kotemparari dalam masyarakat kita. It's an eye opener. Pembacaan tersebut buat diri ini terfikir banyak perkara yang tak terlintas di fikiran sebelum ni, seperti isu solat para pesakit di hospital. Para nurse dan doktor yang tak mengingatkan pesakit, pasti akan disoal Allah tanggungjawab mereka di akhirat nanti. Plus, proffesion sebagai seorang doktor memang sibuk je memanjang. Tapi watak utama Doktor Muslih masih lagi mampu untuk menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang muslim, berusrah, malah saling menasihati mereka yang di sekeliling. Unsur cinta tak banyak ditekankan tapi dah memadai sebab isu pokok novel ni ialah isu fekah dalam dunia perubatan.





Apapun saya rate novel ni 3.5 out of 5. Personally, jalan cerita macam kaku sikit. Ni just my personal opinion je. Kalau lebih menarik lagi penceritaannya mungkin lagi menarik. Tapi novel ni best sebab tak boring baca penerangan fekah yang disediakan. Plus, watak doktor ni graduate dari local university je. Sekaligus, berjaya highlight ability graduan tempatan kita. Hopefully ada la doktor graduan tempatan yang berjiwa seperti Dr Muslih ni. Amin. Conclusion ; worth reading.


Wassalam...

1 comments:

Mohamad Nasruddin said...

haha..ni novel first yang aku berjaya abiskan tau tak?hehe

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts