Tuesday, November 8, 2011

 3:02 AM   Anonymous      1 comment
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Menggeliat sebentar kerana diri hamba ini baru terjaga dari tidur yang panjang. Bukan tidur yang empuk di atas katil itu tapi tertdo dalam kemalasan dan kelalaian. Kepada mereka yang maklum, pasti tahu yang kalau saya tak update blog ni maknanya saya sedang terkapai-kapai dalam keadaan yang kabur dan tak terurus. So lepas ni kalaulah blog ni tak diupdate setiap hari, silalah tanpa segan silu tegur dan remind saya berkali-kali untuk menulis sesuatu biarpun sepatah dekat blog ni. Sebagai manusia kita sering terlalai dan kita perlukan sesuatu untuk pastikan kita di jalan yang lurus. Untuk muslim tentunya kita ada solat, Al-Quran, zikir malah majlis ilmu untuk pastikan diri ini tepat di jalan yang lurus or at least tak terpesong jauh sangat. Anggap la macam semua tu sebagai signboard di tengah2 jalan yang berliku. Dan amalan-amalan sunat iti macam RNR saat diri ini jerih driving di highway milik Allah ni. Whoa, banyak betul metafora yang digunakan ni. Haha.

The truth is, diri ini sedang merindui waktu tubuh ini rajin ke majlis-majlis ilmu yang bertebaran. Sekarang ni apa yang mampu cuma bertemankan tv menonton motivasi pagi or habiskan waktu lapang watching Astro Oasis. But it's not the same not even a bit. I miss all those moments. Sekarang terasa cemburu dengan mereka yang masih mampu untuk menghadirkan diri ke usrah malah boleh berdakwah bersama-sama. As for me, my current partner for usaha dakwah ini cuma la blog warna hijau yang yang kekadang tak terkunjung. Mungkin kerinduan ni akan terubat? I hope so. By the way I'm going back to school tomorrow to deliver a gift for one of my mentors, Mdm Ivy for her retirement ceremony. She's one of the most dedicated teacher I ever have in my life, and she truly deserve a token of gratitude from me. She managed to turn this tiny microorganism into someone like me. Thank you. Dan benarlah ajaran Rasulullah untuk selalu menghormati guru-guru kita. Biarpun diri ini terkadang kecewa dengan teguran dan salah faham yang sering berlaku dengan cikgu-cikgu, they are still my dearest teacher. Can't help it, I have complete and utter faith for them.

As for the truth yang baru saya discover, saya dilahirkan tak cukup bulan. I didn't expect it to happen to me. Siapa sangka yang saya ni dalam golongan yang lahir awal daripada waktunya. Can I consider myself as lucky? Tidak, kerana semua ini rahmat Allah, saya cuma salah satu hambanya yang merima rahmatNya juga. Kesyukuran bertambah bila diri ini kembali sedar rahmat Allah jualah penentu segala-galanya. So much untuk conteng-conteng, lebih kepada luahan hati.

Wassalam...

1 comments:

Cik Prada said...

Allah akan mengira setiap kebajikan yang dilakukan. Walaupun hanya berniat.
Kuatkan diri utk melangkah. Jalan ini sumpah panjang. Minta kekuatan dengan banyakkan bertahajjud kepadaNya, berinteraksi dengan orang alim.
Moga terus tsabat. InsyaAllah.
''Bermula Islam itu asing dan akan kembali asing pada akhirnya, beruntunglah orang2 yg asing itu''

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts