Monday, August 1, 2011

 12:39 AM   Anonymous      No comments

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Alhamdulillah. Masih bernyawa hingga mampu menjejak bulan Ramadhan al Mubarak. Meedeka! Merdeka! Merdeka! Eh, naper merdeka pulak kan? Baru 1 Ogos je ni, belum 31 lagi. Merdekalah saya sebab dalam bulan ini Allah s.w.t mengikat musuh kita yang paling nyata, Syaitan. Ehem, mintak-mintak la moga iman dalam hati ini dah bersedia untuk menghadapi bulan penuh menduga kesabaran ni. Amin. Tahun ni pasti menjanjikan pengalaman berpuasa yang baru. Pertama kali berpuasa jauh la jugak daripada family. Hello, Melaka dengan Shah Alam agak jauh yer. Haha. Yang paling rasa tak best lagi, sebab tahun ni dah tak boleh nak puasa dengan Ohana lagi. Rasanya, kalau dekat MOZAC dulu rasa macam tak takut jer bila nak masuk Ramadhan ni. Sebab adanya kawan-kawan plus suasana MOZAC yang memang membangkitkan rasa nak beribadah tu. Sebab tu la posting kali ini saya nak cakap tentang mengharungi Ramadhan.

Persepsi kebanyakan orang, Ramadhan hanyalah bulan untuk berpuasa malah ada yang anggap Ramadhan ni menyusahkan pulak, Nauzubillah min zalik. Perlu untuk kita ketahui, bulan Rejab untuk Allah, bulan Sya'ban untuk Nabi dan Ramadhan ni pulak Allah sediakan khas untuk kita umat Islam. Dalam bulan ni banyak tersembunyi rahmat dan keberkatan yang melimpah ruah. Luar biasa banyaknya daripada bulan-bulan yang lain. Tapi perkara ini semua hanya dapat dirasai oleh mereka yang mencarinya dan sudah pasti dengan izin Allah. Rasanya kalaulah nak dihuraikan keistimewaan Ramadhan ini banyak sangat. So saya lebih suka nak tulis tentang macam mana saya nak menghadapi Ramadhan ni.

Baru sahaja beberapa ketika tadi saya menyertai solat tarawikh. Alhamdulillah, ramai betul jemaahnya tapi selalunya bila nak akhir-akhir nanti berkurang jumlahnya. Kalau dulu dekat MOZAC, solat tarawikh atas court basketball je la. Mula-mula memang rasa tak selesa, ada je la yang tak kena. Tapi bila dah masuk pertengahan baru terasa nikmatnya. Alhamdulillah. Jujur saya katakan saya memang sangat menantikan bulan Ramadhan ni, sebab bukan senang nak bertemunya. Setahun hanya 30 hari sahaja. Kalau boleh saya nak betul-betul manfaatkan semua hari tu. InsyaAllah. Persediaan bermula dengan betulkan balik segala niat di hati ni. Saya pun mula dah perasan yang Al-Quran kat dalam bilik saya tu dah mula berhabuk. Astargfirullah.

Excited jugak sebab boleh hadapi Ramadhan dengan suasana yang baru, tapi rasa takut tu ada jugak. Tapi dekat UiTM pun ada jugak rakan-rakan yang supportive yang selalu menasihati diri ini. Hopefully I can survive this Ramadhan. Dan dipanjangkan umur lagi untk Ramadhan yang akan datang. Menyimpang sedikit, tentang sebuah group yang telah saya create sebuah group di facebook. I proudly present you MOZAC Union. Sebuah group yang saya bina dengan harapan untuk menggabungkan semua warga Muzaffar. Tak kira la current students, alumni, teachers, ex teachers or even staff boleh join group ni. Mula rasa takut jugak sebab saya baru je keluar MOZAC dah nak buat group sebesar ni. Saya hope cikgu-cikgu MOZAC boleh update segala informasi terbaru pasal sekolah untuk semua warga MOZAC. Kan best macam tu? Alhamdulillah, saya rasa group ni progress la jugak sebab baru 4 hari dah 785 orang ahlinya. Tapi saya tau ada ramai lagi so add lagi ramai-ramai supaya ukhuwah kita makin kuat. Barulah namanya institusi pendidikan terbaik di negara nanti. Saya tahu ada group-group MOZAC lain dekat facebook tapi semua macam tak aktif lansung. Bukan kutuk tapi nak kritik. Saya hope group yang ni mampu active selalu dengan bantuan semua.

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna...

Wassalam.


0 comments:

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts