Thursday, August 4, 2011

 12:24 AM   Anonymous      No comments
Assalamualaikumwarahmatuulahiwabarakatuh. Alhamdulillah. Moga segala pujian hanyalah untukMu yang selayaknya. Waktu menulis entry ini, baru sahaja pulang daripada bilik bacaan selepas berbincang dengan classmates tentang debate dan forum yang bakal dibentangkan pada minggu hadapan. Menginjak ke bulan Ramadhan dan melalui fasa-fasa terakhir semester satu memang terasa kelainannya. Pertama kali menempuh Ramadhan di luar negeri Melaka, terasa amat lain sekali. Suasana yang berbeza.

Sesungguhnya Ramadhan itu terbahagi kepada 3 bahagian. 10 hari yang pertama ialah rahmat, 10 hari yang seterusnya pula ialah pengampunan dan 10 hari yang terakhir ialah pelepasan daripada api neraka...

Kata-kata di atas banyak sekali bermain-main dalam ruang fikiran saya sejak memasuki Ramadhan. Saya akui memang terasa kelebihan dan nikmat bulan ini tetapi saya masih meragui mampukah saya mencapai rahmat, pengampunan dan pelepasan daripada api neraka pada tahun ini? Tubuh terasa lebih selesa untuk beribadah dan kaki lebih rajin untuk ke Masjid untuk solat berjemaah dan bertarawikh. Tapi hati masih sama. Hati terus keras dalam keraguan. Saya harap semakin berganjak ke dalam Ramadhan nanti moga hati ini jadi lembut. Selain sibuk mengejar Ramadhan, I felt that life as a legal student is becoming more hectic in this second part of the first semester. LWA01A which used to be free of test and examination now is threatened with reminders from lecturers abou it. Great! At least now I have the nervousness and ensure that I put forth extra effort in my revision.

Menyemak semula diri sewaktu di MOZAC, bacaan Al-Quran menjadi kelaziman dalam bulan al-Mubarak. Rasanya setiap hari memang habis satu juzuk atau kadang-kadang lebih lagi. But now, my only achievement is I managed to recite only 15 pages of the Holy Quran in 3 days. Teruk kan? I need to improve on this part immediately. Tak tahu mana silapnya, rasanya lebih banyak waktu senggang dekat sini tapi banyak dibazirkan dengan perkara lagha rasanya. Moga target untuk khatam Quran Ramadhan kali ini tercapai.

Being far from home teach me how valuable your money is and think thrice or even more before you spend it on something. It's true that everyman has their own weakness or temptation perhaps. Some are girls, money, cars, phones, or gadgets. But mine is food!!! So berRamadhan di Shah Alam mendesak diri untuk berkunjung ke bazar Ramadhan setiap hari untuk membeli makanan untuk berbuka puasa. Petang semalam, baru visit Bazar di Kompleks PKNS yang sagat meriah sehingga rambang mata nih. Nafsu, nafsu (geleng kepala).... But overall masih belum kronik sangat rasanya. Permulaan Ramadhan tahun ini rasanya agak mencabar selepas dilanda demam + selesema yang teruk sampai terpaksa skip few classes just untuk tido. Haha. Alhamdulillah makin sembuh dan can be on the right track back. Amalan berbuka puasa bersama masih diteruskan dengan kawan-kawan cuma sadly tiada OHANA di sisi.

Rasanya Ramadhan kali ni InsyaAllah akan mengubah cara hidup ini. Cuma iman makin tercabar sebab terkadang rasa macam sendirian di jalan Allah. Tapi tetap percaya dengan janji Allah, bahawa mereka yang berusaha ke arahNya pasti Dia akan membantunya. Amin~ Moga Ramadhan mampu mengukuhkan iman di hati. Amin untuk segala doa dan hajat yang terlafaz di bibir atau yang tersemat di hati dalam penuh pengharapan. Wassalam.

P/s : Currently reading a book entitle 'Umar Al - Khattab : Reformis Dunia Islam'. You know how much respect I have for Umar Al Khattab right? Here's a bonus. This is my list of mentors. Start off with Prophet Muhammad s.a.w, My dearest parents, Umar Al-Khattab, Khulafa' Ar Rasyidin, Umar Abdul Aziz, Tun Dr Mahathir, Faris Roslan, Anis Atika, Aisyah Mohd, Akmal Arif, Shakir Zufayri, Amirul Bahri, my OHANArians, PKTRians, teachers and lecturers. These are bunch of great people and it's a blessing for me to know them even for a single moment. May Allah bless all of you dengan kebahagiaan dan keredhaan yang berpanjangan. Amin.

0 comments:

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts