Wednesday, August 17, 2011

 11:31 PM   Anonymous      No comments
Assalamualaikumwarahmatullahiwabrakatuh. Alhamdulillah berkali-kali sebab masih diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ni. Moga setiap nafasku hanyalah untukMu dan setiap arah perjalananku sentiasa mendekatiMu. Amin Ya Rabbal Alamin. Minggu ini terasa sangat tenang sekali, mugkin tak setenang yang disangka, maybe sebab minggu lepas hidup penuh dengan exam dah presentation je, so minggu ni rasa tenang jer. Alhamdulillah lagi. Menyemak tahap iman semenjak dua menjak ni kadang-kadang rasa risau jugak. Makin kencang pulak turun naik. Time naik tu rasa semangat jer nak beribadah, time turun tu rasa malas jer, abis terbazir waktu baring atas tilam jer. So malam ni dapat kesedaran bila seorang sahabat ni tanya, "Azri malam ni dah berapa malam kita tarawikh yer?". Mudah mulut ni menjawab, 18 la kan? Tapi berat hati ni mengakui kebenaran tu.

Kenapa? Sebab terasa banyak sekali yang saya dah terlepas dalam Ramadhan tahun ni. Terasa berbeza sangat dengan keadaan masa dekat MOZAC dulu. Kalau dulu Ramadhan kami sambut dengan sungguh-sungguh. Ibadah dan study rasa sangat seimbang. Bukanlah nak mengatakan saya tak immarahkan Ramadhan tahun ni, tapi tak cukup bersemarak lagi rasanya. Allahu, berilah hambaMu ini jalan penyelesaian yer. Dalam terus mencari resipi yang berguna untuk baiki Ramadhan ni, waktu terus berjalan. Alamak, takutnya biler fikirkan yang Ramdhan dah nak berlalu ni. Sempat lagi tak berjumpa dengan Al-Mubarak tahun depan? Kusut fikiran ini dibuatnya. Sekarang ni kita masih lagi dalam fasa keampunan. Setiap hari saya berdoa agar Allah ampunkan segala dosa-dosa diri ini, ayah and mama, adik beradik, sanak saudara, sahabat-sahabat, guru-guru dan jugak pensyarah-pensyarah saya sekali. Moga terampunlah dosa kita semua. Tapi lepas doa jer, setengah jam lepas tu dah mula buat kemungkaran balik diri ni. Lemah sangat ke iman ni? Ni memang nak kena tarbiah selalu ni.

Takut tak? Setiap kali kita buat perkara mungkar, akan ada satu titik hitam dekat hati kita ni. Ish, dah gelap sangat hati ni rasanya. Allahu, hantarlah cahaya hidayahMu supaya terang benderang balik hati ni. Amin. Tapi tak bolehlah nak berdoa jer, kena usaha jugak la. Baru la datang hidayah tu nanti. Ada dua hari lagi sebelum fasa keampunan ni berakhir, sempat ke tak ni? Ish risau ni. Ada orang boleh tolong tak? Haha. Kalau nampak saya ni terlalai, tolonglah ingat-ingatkan. Terima kasih.

Tapi saya masih lagi tetap berharap. Allah tetap sayangkan kita semua. Selagi kita berharap dan berdoa kepadaNya, selagi itulah Dia akan jaga kita. InsyaAllah. Semalam berlaku perkara yang sangat best pada saya. Saya bertemu dengan seorang bidadari yang sangat saya cari-cari. MasyaAllah hebatnya hamba Allah yang seorang ni. Terus bertambah kagum lagi hormat. Seronok betul rasanya. Terima kasih Allah. Memang dasyat rahmat Allah bulan Ramadhan ni. Alhamdulillah. Tapi saya sedar pernah terluka hati seorang bidadari sebelum ni. Niat nak jadi baik akhirnya melukakan hati orang pulak. Moga bidadari yang ni takkan terluka atau terasa hati dengan kata-kata ataupun tingkah laku saya. Kadang-kadang kita cuba jadi baik dan untuk menjaga hati bidadari ni, but we end up hurting them. So kenalah berhati-hati dalam berkomunikasi. Kalau nak tambat hati bidadari kenalah tambat keredhaan Allah S.W.T dulu. Moga Allah berikan saya cara terbaik untuk dekat dengan bidadari ni. Amin. Biarkan kata-kata selalu tak bertemu, mata tak selalu memandang, suara jarang-jarang didengar, tapi kalau hati kedua-duanya selalu ingat pada Allah, insyaAllah bertaut jugak nanti. Amin. Oh, saya gelar orang-orang macam ni bidadari sebab susah nak jumpa wanita-wanita solehah wa muslehah dekat dunia ni lagi. Kagum sebab dalam dunia yang penuh tipu dusta ni mereka masih kukuh memartabatkan iman mereka. MasyaAllah...

So dalam merayu dalam keampunan Allah ni, Allah masih lagi limpahkan rahmat dalam pelbagai cara. Kenalah kita bersyukur banyak-banyak yer. Ingat Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang berusaha. Lepas usaha kita tawakkal dan bersyukurlah dengan segala ketentuan Tuhan kerana Allah jugalah Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

Wassalam....

0 comments:

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts