Tuesday, January 31, 2012

 7:10 PM   Anonymous   ,    1 comment

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.

Ehem2.... (Clear kan suara)...

Sorry sangat2 sebab dah lama tak menulis kat sini. Saya dah try sehabis mungkin untuk cari masa untuk update blog ni. Tapi biasalah, saya terpaksa utamakan mana yang lebih utama. Dan lebih penting lagi, saya nak pastikan penulisan saya dalam entry ini dan entry2 yang sebelumnya dan yang akan mendatang ini semuanya berkualiti. Penulisan saya harus, even kalau sedikit sekalipun impak dia mampu memberi kesedaran buat diri sendiri dan ummah yang tercinta.

Saya baru sahaja menyelesaikan sebuah event untuk student2 asasi undang2 UiTM Shah Alam. Memang proses nak menyiapkan Hari Kecemerlangan Asasi (HAKA) tu penuh sangat ranjau dia. Rasa macam nak pengsan pun ada. Tapi alhamdulillah, syukur banyak2 ke hadrat Illahi atas bantuan yang tak kunjung putus. Many many thanks to lecturer dan jawatankuasa yang banyak membantu. Dan hati ni rasa gembira sangat bila dengar Dekan nak selaraskan program HAKA ini untuk batch2 asasi yang akan datang. Malah mungkin berkolaberasi dengan universiti lain lagi. So, watch out for HAKA future asasians, it's going to be legend.... wait for it... dary!!!

Kali ini saya nak menulis something mengenai cemburu. Cemburu is something that we can't run away. We have to face even if we don't have the knowledge to handle it. Maka kita lihat dalam segenap kehidupan kita, selalu sangat kita merasa cemburu kepada seseorang or rasa jealous sangat terhadap kejayaan orang lain.

Cemburunya... Ok kalau cemburu yang ni tak beberapa sweet sangat...
Menurut Islam, cemburu dalam mengejar kejayaan itu sangatlah digalakkan sebab ia akan menjadi daya motivasi buat diri kita untuk mencapai lebih lagi daripada orang lain. Malah cemburu dalam beribadah pun ok. Seperti saya misalnya. Saya sangat cemburu tau bila ada orang dapat pergi dengar ceramah Syeikh Dr Juma'ah from overseas tu sedangkan saya ni tidak dapat kesempatan yang sama. Cemburu bila orang lain boleh buat amalan sunat, tapi saya pulak rasa malas je. Bila dah rasa cemburu tu, kenalah berusaha lebih keras lagi sbb saya pun nakkan attention from Allah jugak.

Ketahuilah cemburu ni sangat sweet sebenarnya. Terutamanya dalam hubungan suami isteri. Kenalah ada perasaan cemburu antara satu sama lain. Kalau saya ni, memang akan sangat cemburu rasanya kalau nampak zaujah saya bercakap2 dengan lelaki lain. Geramnye.... Dengan future zaujah insyaAllah, pun saya dah rasa cemburu sangat. Tapi betullah orang kata cemburu itu tandanya cinta. Orang2 melayu pun selalu kata, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Sweetnya orang melayu kan? Tapi kalau yang baru couple2 ni, x perlulah nak cemburu yer? Couple tu sendiri dah haram. Kalau nak sangat rasa cemburu tu sila berkhitbah cepat2.

So True... Carilah Allah dulu... Yang perempuan, sila larut dalam cinta Allah
Tahu tak yang syariat kita telah meluruskan perasaan cemburu ni? Cemburu dah ada sejak zaman jahiliyyah lagi tapi Islam telah mengharmonikan cemburu ni.



Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallambersabda :

لا شيء أغير من الله / رواه الإمام أحمد والبخاري
"Tidak ada sesusatu pun yang lebih pecemburu dari Allah" (HR.Imam Ahmad dan al-Bukhari)
Beliau bersabda :
إن الله يغار, وإن المؤمن يغار, وغيرة الله أن يأتي المؤمن ما حرم الله عليه / رواه الإمام أحمد والبخاري ومسلم
"Sesungguhnya Allah cemburu, orang beriman cemburu, dan cemburuNya Allah jika seorang Mu'min melakukan apa yang Allah haramkan atasnya" (HR. Imam Ahmad, al-Bukhari dan Muslim)

Beliau bersabda dalam khutbahnya ketika terjadi gerhana matahari :

يا أمة محمد, ما أحد أغير من الله / رواه البخاري ومسلم
"Wahai ummat Muhammad, tak seorang pun yang lebih pecemburu dari Allah" (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Beliau juga bersabda:

إن من الغيرة ما يحب الله.../ رواه الإمام أحمد وأبو داود والنسائي 
"Sesungguhnya ada di antara sifat cemburu yang Allah cintai…" (HR.Ahmad, Abu Daud dan an-Nasa'i)

Apa yang tersirat dalam rasa cemburu tu? Maknanya kita ni ada kemampuan untuk mencintai seseorang. Cemburu ni lansung tak buruk tau. Cemburu itu maknanya, kita tak sanggup nak lepaskan orang yang kita sayang. Dengan kawan kita pun, kalau diorang lepak dengan orang lain, kita dah rasa macam tersisih kan? Itulah tanda cemburu. Dan cemburu tu tandanya cinta. Konklusinya, Islam mengajar kita kalau kita bercemburu secara tepat, memang cemburu tu sangat sweet. Jealousy is a sweet torment kan?

Wassalam...

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts