Friday, October 14, 2011

 11:46 PM   Anonymous      No comments
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Alhamdulillah, masih lagi berkesempatan untuk menulis di blog ini. Syukur sangat kerana telah selesaikan oral test MUET di Melaka High School semalam. Even though, I don't think I nailed it. I can definitely do better. I kinda wish I can do it again. But now it's not the time for regrets but TAWAKKAL. Have faith in Allah, Azri. We can plan but He is the one to decide. So pray hard and keep on hoping. Entry kali ini, diri yang lemah ini ingin menulis tentang prioritization. Note that, almost everything in life need prioritization. It's a crucial part. This process does a big favour by making our vision clear. Macam student law kan? Mana yang penting kita highlight. Bercakap pulak tentang manusia, tak mungkin manusia itu lari daripada isu 'cinta'. Wait!!! Don't run away, continue reading! I'm not gonna get lovey dovey. Entry ni insyaAllah bermanfaat.


Cinta... Emotional sungguh perkataan ni. Sebut cinta je, bergetar seluruh jiwa ni. Bahaya ni. Seperti pesan sahabat saya, 'selalu jaga hati'. Macam nak jaga hati, kalau tak tahu caranya kan? So 2, 3 hari ni, pening saya memikirkan formulanya. Hati ni bahaya tau, kalau tak dijaga boleh hancur jiwa kita ni. Pertama sekali, perlulah kita fahami, cinta itu terbahagi kepada dua ; cinta abadi dan cinta sementara. Ha, anda nak yang mana satu? Kalau saya, cinta abadi tu yang saya nak. Cinta sementara tu, kalau ada redha je la, kalau tak de pun tak pe. Buat para pembaca, kalaulah ada yang kata macam ni, "Aku tak percaya la dengan cinta ni, tak best pun, merana dan sengsara ada la.", sila ubah fikiran tu ye. Saya ambil satu contoh ayat ni,


"Dan Allah mencintai mereka yang membuat kebaikan" (Ali Imran : 148)

Ha, tengok tu. Allah Yang Maha Best ni pun mencintai jugak. Cinta kepada hamba-hambaNya yang soleh. So, jangan la skeptical k? Itulah yang pentingnya prioritization ni, untuk pastikan hati ini tak salah mencintai. Hampir keseluruhan ruang hati kita ini, perlu dipenuhi dengan cinta dan rindu kepada Allah. Kenapa tidak kan? Semua yang kita anda ni, kita owe kepada Allah Yang Maha Esa. Apa sahaja kelebihan kita, kekurangan pun, itu semua pemberian daripada Dia. So jangan la jual mahal. Bercinta la dengan Allah. Don't worry, Allah takkan 'clash' dengan kita. Siap setia sampai bila-bila. Itu yang kita semua nak kan? I love you forever, Allah. Hmm? Nak kate apa lagi? Takkan nak deny rahmat Allah? Baca balik Surah Ar Rahman kalau nak deny ye. Banyak kebaikan yang Allah dah beri. Cinta kepada Allah ni dalam jenis cinta abadi. Cinta yang mesti ada dalam hati kita.

Setelah hampir seluruh ruang hati ni kita serahkan kepada Allah, ada lagi ke portion untuk cinta manusia pulak? Ada, jangan risau. Ada lagi 0000000000000.000001% lagi. Ha, kan ada ruang tu. Ruang yang kecil ini kita penuhkan dengan cinta kepada manusia. Yang paling penting, cinta kepada Rasulullah s.a.w. Baginda berjuan habis-habisan untuk umatnya yang tercinta ni. Sampai time sakaratul maut pun, siapa yang nabi sebut? Ummati! Ummati! Ummati! Lihat tu, concern sungguh Baginda. Ada lagi ke manusia yang macam ni sekarang? Tak de kan? So hargai la Nabi terakhir tu. Then kita perlu pulak mencintai parents kita, adik beradik, saudara-mara dan sahabat-sahabat. InsyaAllah muat lagi hati ni nak menampung cinta tu.

Eh, tiada ruang untuk girlfriend ke? Mesti la tak de. Islam tak suruh pun bercinta sebelum nikah. Yang ade hanya cinta kepada sang belahan jiwa yang bernama isteri, ketua bidadari kita ni. Allah pasri beri kita hati yang luas untuk mencintai isteri kita. So be patient. Tunggu la Mr or Mrs Perfect tu. InsyaAllah, tak jauh Allah sorok dia. Jadi tenanglah wahai hati. Hutang cinta kepada Allah dengan Rasulullah pun tak langsai lagi. Buat bakal isteri, tunggu ye, kalau tak muat cinta tu untuk hati ni, kita share hati eh? Sharing is caring kan? Haha. So check diri masing-masing. Betul ke tidak pembahagian cinta kita. Kalah salah, sila buat correction k. Usahalah. Allah pasti bantu nanti. Selamat bercinta.

Wassalam...


0 comments:

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts