Tuesday, February 7, 2012

 10:20 PM   Anonymous      2 comments
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.

Cuti selama 5 hari ni memang sangat bermakna, sebab dapat merehatkan diri sepuas-puasnya disamping keluarga dan sahabat handai. But, esok dah kena balik berjuang di UiTM. Maka preparation dan azam perlu lebih mantap lagi.

Cuti kali ini membawa makna yang besar bila saudara Nasruddin a.k.a Tok Janggut dari Kelantan melakukan lawatan rasminya ke Melaka. So, 3 orang Hang bersaudara pun menjemput dan memuliakan tetamu kami ni. Maka Hang Jebat (Naim), Hang Kasturi (Saya) dan Hang Lekir (Syafiq) membawa Tok Janggut dalam menyelesaikan satu misteri yakni menjejaki Atok Hang Tuah yang dah lama menghilang.

Maka disebabkan perjalanan kami yang terlalu adventure, sebab itu takde lah kata kata yang mampu describe hikayat kami. So saya sertakan je la beberapa gambar untuk tatapan anda semua.














Ketahuilah bahawa persahabatan itu sangat indah seandainya ia terbina ikhlas kerana Allah...

Siape kate kalau keluar jalan2 itu membuatkan kita lalai kepada Allah? Kadang2 kita menjadi lebih dekat lagi kerana Allah ciptakan untuk kita terokai bersama. Berjalanlah dan belajar daripada kebesaran Allah. Moga ukhuwwah ini kekal hingga ke syurga Dia. Akhir cerita, kami berempat masih gagal menjumpai Atok Hang Tuah. Pandai dia menyorok. Haha.

Wassalam...

2 comments:

Mohamad Nasruddin said...

banyak la kau punye atok hang tuah..haha

Anonymous said...

Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Winstedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts