Monday, February 7, 2011

 9:09 PM   Anonymous   ,    No comments
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Alhamdulillah, akhirnya saya bekesempatan untuk update blog ini. First and foremost, saya masih lagi kepenatan pulang bercuti ke kampung. Well, bercuti memanglah x memenatkan but perjalanan balik memang menjerihkan. Bayangkan perjalanan dari Pulau Pinang ke Melaka mengambil masa selama 14 jam. Bertolak dari kampung pada 9 pagi and arrive kat Melaka jam 1 pagi. Haih, sempat gak spend masa with my bro lepak kat Queensbay Mall and watch The Green Hornet. Absolutely funny. Well, enough of that.

Posting kali ini saya nak menulis skit tentang tema hidup saya for 2011. It's a bit late to decide but february, ok la tu kan?? Sebelum ni kalau kat bawah title Army Of Fisabilillah saya state kan 'Me, myself, my love islam the only one' kan. Memikirkan semula saya perlu lebih memperkasakan bahasa kebangsaan so saya tukar description dia kepada 'sekali ku rebah sejuta kali ku bangkit'. Haha, sebenarnya tema ini diangkat daripada sebuah novel Ramlee Awang Murshid, 'Cinta Sufi'.

Jadi apa signifikannya ayat ni kepada saya. I've been doing a lot of thinking recently. At least, a bit of thinking. Kita, semua umat manusia yang ada di muka bumi ni, mencuba banyak perkara-perkara yang baru setiap hari. But most of us fail to succeed or not yet. Orang-orang selalu kata, gagal adalah bila kita berhenti mencuba. Tetapi, keep on trying could be pointless kalau kita tahu kita akan gagal lagi kan. Think! Memang pointless kalau kita try lagi without a strategy or a gameplan. Sebab tu la sesuai dengan kata hikmat ni. Sekali kita gagal, kita perlu bangkit semula dengan sekurang-kurangnya sejuta strategy dalam diri. Tell me, ada sesiapa yang suka jatuh kat sini? X de kan? Jadi bila kita nak mencuba lagi sediakanlah diri dengan back up plan. Persediaan perlu rapi. Orang-orang barat kata once bitten, twice shy, dua kali je kan? Tapi kita orang-orang melayu lebih hebat, kita yakin sekali kita rebah sejuta kali kita bangkit. So, untuk diri for sure, kita akan mampu majukan diri kita. Kita akan tinggalkan kegagalan jauh2. Lebih-lebih lagi muslim, islam membawa kepada kejayaan dunia dan akhirat.

Now fikirkan kalau semua rakyat kat Malaysia berfikiran mcm ni... Dengan ini barulah kita kan berjaya mencapai status negara maju even before 2020, betul x Tun Dr M? But don't get me wrong k? Jangan sesekali kita takut untuk gagal. Failure is always the best teacher. Don't afraid to try. Stand up for yourself. Ayuh mari kita bersama daulatkan negara kita. Sekian Wassalam.

0 comments:

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Popular Posts