Monday, March 31, 2014

 2:39 PM   Anonymous      No comments



Banyak kali jugaklah, saya diajukan pertanyaan seperti ini,

"Erm.. Kau ni sibuk gi usrah sana-sini, program ke hulu dan ke hilir, sampai takde masa nak lepak. Takyah la nak komited sangat. Biasa-biasa sudah. Kalau kau takde pun, usrah on je, dakwah tu tak mati pun. Bukan kau sorang je buat kerja dakwah ni kan?"

Or

"Weyh... Chill ar. Sekali terlepas liqa' mingguan, takgi daurah takpe kot. Dakwah Islam jalan je kot.. Kau takde pun takpe... Jom wayang!"

Ehem, untuk mereka yang bertanya dan berkata seperti ini, saya ucapkan kepada anda, Tahniah!!! Sebab anda dah pun memahami sebahagian daripada hakikat dakwah :)

Hakikatnya memang dakwah tak perlukan saya, dakwah tak perlukan anda, dakwah tak perlukan kita.

Hakikatnya, sayalah yang perlukan dakwah dan tarbiyyah, anda memerlukan dakwah dan tarbiyyah, dan kita yang perlukan dakwah dan tarbiyyah. Bukan sebaliknya...

Sebab itulah, aku cuba sebaik mungkin untuk komited di atas jalan ini. Jalan yang menuju Illahi, insyaAllah... Sebab inilah aku kejar dan berusaha untuk hadir setiap ruang tarbiyyah yang ada... Sebab aku yang perlukan semua tu. Islam, dakwah dan tarbiyyah tak perlukan aku pun. Tanpa aku pun, Islam pasti menang akhirnya... (nanges kejap) Kalau aku tak mahu pikul amanah dakwah ni, pasti Allah akan menggantikan aku dengan golongan lebih baik, yang komited di jalan dakwah. Dan aku sumpah ingin menjadi mereka yang membantu agamaMu :')

P/s : Dakwah dan tarbiyyah adalah hidupku, mana mungkin aku hidup tanpanya? :'(



Wassalam...

0 comments:

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Popular Posts