Thursday, July 25, 2013

 4:42 PM   Anonymous      1 comment
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh :)

Alhamdulillah ala kulli hal...

PadaMu Allah, aku panjatkan kesyukuran agar bertambah-bertambah rasa cintaku pada diriMu.

Kita dah berada di sini! Iye, di sinilah. Separuh masa kedua Ramadhan Al Mubarak. Macam mana 16 hari berpuasa sebelum ni? Saya harapkan Ramadhan anda kali ini lebih indah daripada biasa.



Rata-rata umat Islam sangat meraikan bulan Ramadhan. Mana tidaknya, secara automatiknya masjid dipenuhi jemaah yang ramai setiap hari. Para jemaah pun secara hebat dan bergayanya boleh stay di masjid lama-lama... Sedekah makanan di masjid pun tak pernah putus, program-program Islam di tv pun bertambah-tambah. Fuyoo... Semua ni berkat Ramadhan :) Hebat kan?



Tetapi ramai juga terlupa intipati sebenar Ramadhan kali ini. Ramadhan memang bulan mengejar ibadah, melipat gandakan amalan-amalan sunat. Tapi Ramadhan bukan setakat menyediakan anda untuk 30 hari sahaja tahu? Ramadhan ialah madrasah untuk kita menghadapi 11 bulan lagi selepas ni..



Bulan puasa ni jadi terminal rehat buat kita semua, kita berehat sebentar daripada bergelumang dengan segala dosa sebelum ni.. Ramadhan ni tempat untuk sediakan menjadi hambaNya yang lebih progresif dalam ibadah dan lebih konsisten dalam mengerjakannya. Ramadhan jugak tempat untuk kita berperang habis-habisan melawan nafsu yang selama ni telah berjaya mengawal segala tindakan kita.



Anda dah bersedia? Masih belum terlambat sebenarnya... Ada masa lagi untuk kita tundukkan nafsu kita tu... Tanpa nafsu, bukan manusia namanya kita ni. Nafsu mustahil untuk dihapuskan, sebaliknya ia perlu dikendalikan dgn baik supaya kita yang kawal nafsu bukan sebaliknya... Oleh itu, dalam bulan Ramadhan ni, tatkala semua anasi-anasir jahat geng-geng iblis semua dah dirantai, maka kita memang peroleh kekuatan luar biasa untuk menghadapi nafsu kita kali ini...

Anda dah bersedia tak?

Marilah kita masuk ke arena pertarungan ni...

Kita bergedebak gedebik gedebuk melawan nafsu kita! :)



Nafsu Makan
Nafsu ni paling payah kita nak handle sebenarnya, kita kena banyak nilai semula apa yang kita main sumbat je dalam perut kita sebelum ni. Ramadhan kan bulan untuk kita muhasabah dan kenang kesusahan orang lain. Kalau kita beli berpuluh plastik juadah berbuka, itu bukan kenang orang susah namanya sahabat. Kawal jumlah makanan kita, ambil mana yang perlu sahaja.



*satu tumbukan padu kepada nafsu...



Nafsu Merokok
Ehem... Err.. Anda... Cubalah yee hentikan membakar duit anda secara terang-terangan tu. Hentikan merokok tu. Duit nak beli berkotak-berkotak rokok kita boleh buat derma tahu. Berlipat ganda kot ganjaran sempena bulan Ramadhan ni :) Jumm cuba!

*tumbukan super power kepada nafsu...

Nafsu Berinternet
Tak dinafikan, internet banyak betul faedah. Tapi dekat web ni jugaklah banyak perkara-perkara yang tak baik untuk mata, hati dan boleh buat nafsu kita makin power pulak... Kurangkanlah, satu hari online 2 jam je ke... Gunakan masa anda untuk mengadap komputer tu menjadi masa untuk tadabbur al quran. Barulah nampak ciri-ciri muslim dekat kita kan?

*tumbukan bertubi-tubi, bagi nafsu kita rase sikit...

Nafsu Mengumpat
Allahu... Ini memang bahaya... Terkadang kita guna alasan untuk bersembang pasal seseorang tapi kita end up dengan mengumpat, mengeji dan memburuk-burukkan orang tu. Sebab tu lah, mari bulan puasa ni kita hayati pesanan Rasulullah, lebih baik kita diam daripada bercakap perkara yang sia-sia... Jaga lidah kita, kalau nak bercakap juga, pastikan perkataan kita tu baik-baik dan menyenangkan orang di sekeliling kita...

*satu hentakan kuat kepada nafsu kita, disertai tamparan yang menginsafkan

Nafsu Malas
Err... Ini satu lagi nafsu tipikal kita... Bila masuk bulan puasa, semua benda jadi perlahan, lembab, kerja pun tak perfect. Alasan, sebab lapar dan dahaga... Oh, itu hanya sebuah lagi alasan. Tahukah anda waktu Ramadhan dulu, umat Islam berperang dengan kaum kuffar dalam perang Badar di tengah-tengah padang pasir panas tu... Siap menang weyh :) Kita mampu ke? Emak suruh jemur baju di ampaian pun kita dah mengeluh..

Aha... Ini paling bahaya...
Nafsu Tidur
Ini bersangkut paut dengan nafsu di atas tu, bila kita dah malas-malas, takde benda berfaedah nak buat, kita pun masuk selimut dan berdengkur sampai puas... Ini sumpah bahaya. Bulan puasa bukan tempoh untuk kita berasa lemah, tetapi ia medan perjuangan yang membangkitkan diri!



Ayuh, kita runtuhkan tembok nafsu tu. Selamat menempuh separuh masa kedua ye :)

Wassalam...

1 comments:

Muhammad Adam bin Roslan said...

Selamat menyambut bulan Ramadhan azri :)

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Popular Posts