Saturday, September 10, 2011

 12:07 AM   Anonymous      No comments
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Dalam lajunya deras dunia ini mengalir, diri ini terkadang terasa terpalit dan lemas dalam arus ujian dunia yang sementara ini. Jiwa terasa kurang senang dan hati menjadi gundah. Alhamdulillah dalam kesempatan menyambut Aidilfitri ini, yes I'm still in the Raya mood!!!, dapat jugak  merelakan diri ini untuk berpuasa di dalam bulan Syawal ini. Hebatnya Allah memanjangkan lagi, rahmat berpuasa ini hingga ke hari ini. Entry kali ini saya nak tulis sikit tentang jiwa hamba ini.

Seperti yang kita maklum, sudah menjadi fitrah kepada kita menjadi seorang hamba. Tapi bukanlah hamba kepada sesiapa tetapi hanya memperhambakan diri ini kepada Allah Yang Maha Berkuasa. Sebagai seorang hamba, kita perlu menjunjung perintah Allah setinggi-tingginya. Arahan daripada Allah tu patut jadi priority utama kita. Tapi bukan sekadar melaksanakan perintah dan meninggalkan laranganNya sahaja, tapi turut menyerahkan segala aspek kehidupan kita kepada Yang Maha Esa selepas berhempas pulas kita berusaha. malah matlamat kita pun harus kita setkan untuk mencapai keredhaan Allah semata-mata. Barulah jiwa hamba ini akan terbentuk dan terasa indah hidup bertuhankan Allah.

Membandingkan perkara tadi dengan diri sendiri ini, terasa amat berbeza sekali. Saya akui fitrah saya sebagai seorang hamba hina yang hidup hanya bergantung kepada rahmat Allah, tapi percakapan dan perbuatan saya lansung tak mengambarkan pengakuan tersebut. Bergelar mahasiswa dalam masa beberapa bulan ini, membuatkan saya terkadang terlupa siapa diri saya yang sebenar. Menjadi seorang Anak Muzaffar, mengajar saya yang kita perlu yakin dan berbangga dengan kelebihan diri sendiri. Tapi saya terlupa bahawa MOZAC turut mengajar saya bahawa sehebat mana diri ini kita tetap sama di sisi Allah dan hanya taqwa yang membezakan kita. Result tests yang baru-baru ini banyak memberi kesedaran kepada saya. Dasar manusia, bila ditimpa musibah baru hendak tergadah untuk menadah kepada Allah. Bukan hendak megatakan keputusan itu teruk ke ape, tapi saya tahu kebolehan diri sendiri, dan result yang patut saya genggam patutnya lebih hebat lagi.

Muhasabah diri semula, saya tersedar lagi memang dah banyak diri ini berubah. Saya selalu membandingkan diri ini dengan Ahmad Azri, seorang pemimpin Muzaffar pada suatu ketika dahulu. Banyak sangat bezanya, terasa saya dengan Ahmad Azri tu jauh bezanya. Tak percaya? Saya sertakan buktinya :

Amalan harian Ahmad Azri, seorang pemimpin Muzaffar :

  1. Solat Subuh berjemaah
  2. Al Ma'thurat sentiasa di atas lidah selepas Solat Subuh, kadang-kadang sempat menyemak kitab Fadhilat Amal
  3. Solat Zohor berjemaah
  4. Membaca Al-Quran 5 muka surat
  5. Solat Asar berjemaah
  6. Membaca Al-Quran 5 muka surat
  7. Solat Maghrib berjemaah
  8. Membaca Yasiin
  9. Membaca Al-Quran 5 muka surat
  10. Menyempatkan diri untuk mendengar tazkirah, ada ketika turut menyampaikan tazkirah
  11. Solat Isya' berjemaah
  12. Solat Taubat dan Hajat
  13. Membaca Al Mulk
  14. Menghadiri Majlis Ta'alim
Amalan Harian Ahmad Azri, seorang mahasiswa undang-undang :
  1. Solat Subuh, sendirian dan terkadang hampir tamat waktu
  2. Solat Zohor
  3. Solat Asar
  4. Solat Maghrib
  5. Solat Isya'
Dua jasad yang sama, except that I'm a bit chubbier nowadays, tapi kekuatan roh yang berbeza. Diri saya yang dahulu sering dihimpit kesibukan tapi tetap mampu cari masa untuk ber'dating' dengan Allah. Tapi sekarang? Waktu senggang banyak, tapi diri ini yang malas. Sungguh, saya rindu sangat diri yang dulu. Maka mulai sekarang harus belajar semula cara menjadi hamba yang sebenarnya. Di mana segala urusan kehidupan di tangan Allah. Kita hanya mampu merancang, tetapi Allah mampu melakukan segala-galanya. Maka diri ini perlu mencari lebih waktu lagi untuk membaiki diri ini sambil menjalankan amanah Rasul junjungan kita yakni memyampaikan risalah Islam. Dakwah itu bukan hanya melalui mulut, bahkan melalui tingkah laku dan budi pekerti yang mulia. 

Wassalam....

0 comments:

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Popular Posts