Monday, August 24, 2009

 10:48 AM   Anonymous      1 comment

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh. Ramadhan! Ramadhan! Ramadhan! Marhaban Ya Ramadhan! Alhamdulillah, walaupun dah masuk 3 Ramadhan tetapi hati saya ini masih lagi kembang dengan rasa gembira yang tak terhingga dengan kehadiran Ramadhan. Macam tak percaya je yang bulan yang ku tunggu-tunggu ini dah hadir. Happy betul lar. Patut la saya kebelakangan ini asyik tersenyum aje. Malam semalam saya tersedar selepas menunaikan solat tarawikh kat kampung saya, yang dah 16 tahun saya menempuh Ramadhan tetapi adakah Ramadhan saya diterima Allah? Wallahualam. Allah jugalah yang mengetahui segala-galanya. Kebetulan surau kat kampung saya tu datuk saya sendiri. Memang saya ada banyak sangat kenangan dengan surau ini. Di sinilah tempat saya bersolat tarawikh buat pertama kali ketika berumur 3 tahun. Kecik lagi masa tu. Kat sini la jugak tempat pertama saya melaungkan azan. Surau ini pun dah banyak berubah dah sekarang. Dulu lantai simen jer, sekarang ini dah fully carpet. Huhu. Saya masih ingat lagi masa arwah nenek saya masih ada lagi. Masa tu, yelah saya kecik lagi kan? 11 rakaat dah berat jer mata terasa. Tambah pulak saya seorang sahaja budak kecik yang avaiable kat surau tu. Selepas beberapa rakaat, saya straight tumbang (tertido) kat saf belakang tu. Wah, tengah sedap-sedap tidur tu, nenek saya cubit daripada tirai belakang saf muslimah. Aduh. Haha... Lepas itu saya tak pernah lagi tidur time tarawikh. Kalau nak diceritakan memang banyak sangat kenangan yang saya ada dengan Ramadhan ini. Baiklah saya cerita satu lagi. Masa tu saya sedang menuntut di darjah 5 Sekolah Kebangsaan Paya Rumput. Dan perkara ini jugak berlaku kat rumah atuk saya. Lagi beberapa minit untuk berbuka puasa, lebih kurang 15 minit saya rasa. Entah kenapa hari itu saya rasa sangat letih dan tak bermaya. So, telinga ini sentiasa bersedia untuk menangkap bunyi laungan azan Muazzin kat surau tu. Tunggu punya tunggu akhirnya azan pun berkumandang. Yeah! Apa lagi saya pun straight lari ke dapur, tuang air dalam cawan dan meneguknya dengan penuh nikmat. Wah... Memang syok. Tapi yang peliknya, kenapa semua orang pandang saya. Semua mata kat situ tertumpu kat saya time tu. Saya jadi kaget pulak. Saya pun dengan selamba kata "kan dah azan, dah boleh buka lar..." Lepas tu semua orang bantai gelak. Sepupu dan sedara apa lagi gelak terbahak-bahak sampai terbaring kat lantai. Kenapa ye? Rupa-rupanya laungan azan tadi ialah daripada abang sedara saya yang tengah berlatih azan kat dalam bilik dia. Dush!! Alamak masa tu tak tahu kat mana nak letak muka. Haha.... Abis merah muka ni. Biler tengok jam balik, saya dan terbuka puasa 10 minit lebih awal. Haha. Biler ingat balik memang lawak. Tergelak saya semalam sorang-sorang kat dalam bilik. Hmm... Pagi ni pun selepas solat subuh saya terus sambung balik tidur sampai kul 8. Almaklumlah, semalam tengok bola sampai kul 2 pagi. Baiklah sampai sini sahaja dulu, semoga bertemu lagi dalam keredhaan dan kerahmatan Allah. Amin. Sekian. Wassalam.

P/s : Steady lar Chelsea menang ngan Fulham, 2-0. Glory, Glory on Chelsea.

1 comments:

ry said...

klaka pulak entry ni..adik aq pulak pnah tetido mse sujud..dah abes terawih die tak bangun2 lagi.suspen je

Total Pageviews

Followers

Twitter

Be Likeable!

Fami-Liar's Posts

get this widget here

Writers of Life

Pages

Solat Time

Powered by Blogger.

Petikan Al-Quran

Blog Archive

Popular Posts